Fri lek är pedagogisk

Den här veckan har vi gjort ny deg med barnen och när vi degade så ville inte pedagogens Snäcka stå utan ramlade åt sidan hela tiden. 

  
Hur ska vi göra för att snäckan ska kunna stå? Frågade pedagogen.

Den behöver ett bord att stå på svarar ett av barnen.

Pedagogen gör en liten platta.

Är det här bordet tillräckligt stort? Frågar pedagogen.

Nej, måste vara större svarar samma barn.

Pedagogen gör plattan större och nu blir barnet nöjd med storleken. Nu provar vi säger pedagogen.

Nu kunde Snäckan stå. Tillsammans använde vi oss av problemlösning och kom fram till en gemensam lösning. Här utvecklar barnet sitt logiska tänkande som är en viktig förmåga för att hantera matematik i skolan.

Vi har tagit in smålego som barnen bygger med och igår provade vi på att bygga bokstäver. 

  
Hur ser min bokstav ut? Vad är det här för bokstav? 

Fröken kan du bygga min bokstav? Frågar barnen.

Pedagogen bygger barnets bokstav och barnet bygger lika. 

Titta, här är min bokstav, säger barnet och visar stolt upp sin legobokstav. 

Här använder vi lego och barnens kunskaper kring konstruktion för att utveckla barnets språkliga kunskaper. Även här behöver barnen ett logiskt tänkande för att omvandla bilden av hur bokstaven ser ut till hur de ska göra för att bygga bokstaven. 

Kan vi bygga alla bokstäver i ditt namn? Kan vi bygga ord av de bokstäver som vi redan byggt? Dessa frågor är utmaningar som vi kan fortsätta undersöka tillsammans med barnen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s